پارگی مینیسک زانو




برای پاره‌شدن مینیسک زانو، لازم نیست که حتماً ضربه شدیدی به زانو اصابت کند. حتی یک پیچ‌خوردن ناگهانی زانو روی پایی که ثابت است، مثلاً در بازی تنیس یا بسکتبال و همچنین چمباتمه‌زدن‌های تکراری مثلاً در شغل لوله‌کشی هم می‌تواند به پارگی مینیسک زانو بیانجامد.

در هر مفصل زانو دو مینیسک هلالی‌شکل از جنس غضروفی‌فیبری، بین استخوان ران و استخوان ساق پا قرار دارند که وظیفه‌شان تحمل و توزیع فشار (load and force distribution) در سطح بیشتری از مفصل، ایجاد ثبات مفصل (joint stability ) به خاطر ساختار گوه‌ای‌شکل‌شان و تأمین حس عمقی تعادل‌(proprioception) به‌خاطر عصب‌دهی کافی در منیسک است.

اگر پزشک با صبر و دقت به حرف‌های بیمار گوش دهد، سرنخ‌های مهمی برای تشخیص بدست می‌آورد. سابقه‌ی چرخیدن ناگهانی روی زانو، عادت به چمباتمه‌زدن، صدای تق‌تق زانو، قفل‌شدگی و بازنشدن زانو، احساس خالی‌شدن زانو و تورم‌های گاه‌وبیگاه زانو معمولاً در شرح حال بیمار وجود دارند.

پزشک در هنگام معاینه، درد موضعی روی مفصل زانو همراه با تورم و محدودیت در بازکردن زانو را کشف می‌کند و با انجام آزمون‌هایی، کم‌کم به تشخیص نزدیک‌تر می‌شود:

وقتی مینیسک زانو دچار آسیب حاد شود، درد زانو آغاز می گردد. زانو در عرض چند ساعت و گاهی در چند دقیقه متورم می‌شود و معمولاً بازکردن زانو با مشکل مواجه می‌شود.

با اینکه تصویربرداری به روش MRI قادر به تشخیص دقیق پارگی مینیسک زانو است ولی استفاده از ابزار آرتروسکوپی برای تشخیص و درمان همزمان پارگی مینیسک، روش عاقلانه‌تری است.

اغلب اوقات، درمان با داروهای ضد درد، گذاشتن یخ روی زانو و استراحت، کارساز است. درصورت عدم پاسخ به این درمان‌ها یا وقتی آسیب خیلی شدید باشد، به جراحی با آرتروسکوپی یا جراحی باز نیاز پیدا می‌کنیم.



6 آذر 1400

 


نظرات