نوسان هوشیاری، یکی از علایم ذات‌الریه در سالمندان است




ذات‌الریه در سالمندان، بجای علائم کلاسیکی مثل سرفه‌ی خلط‌دار، درد سینه و تب‌ولرز، اغلب بصورت آشفتگی روانی یا دلیریوم(Delirium) خودش را نشان دهد.

 

آشفتگی روانی، ناگهان شروع شده، باعث بالا و پایین‌شدنِ سطح هوشیاری در فرد سالمند می‌شود. یعنی بیمار سالمند به یکباره دچار خواب‌آلودگی، عدم تمرکز، پرت‌و‌پلا گویی و گم‌کردنِ زمان و مکان می‌شود و حتی ممکن است بی‌دلیل پرخاشگری کند.

 

وقتی اکسیژن‌ و خون کافی به مغز نمی‌رسد، کارکرد مغز مختل می‌شود. این اختلال در مرحله‌ی اول بصورت دلیریوم خودش را نشان می‌دهد که گذراست و بمحض شروع درمان، بهبود می‌یابد. ولی اگر بموقع تشخیص داده نشود، کاهش سطح هوشیاری پیشرفت کرده به مراحل عمیق‌تر یعنی بی‌قراری (Agitation)، کوما(Coma) و استوپور(Stupor) می‌انجامد.

 

از آنجاییکه ویروس آنفولانزا، باعث ذات‌الریه‌ی ویروسی(Viral Pneumonia) شده و در اغلب موارد، بخاطر اضافه‌شدنِ یک عفونت باکتریاییِ دیگر، مخصوصاً در سالمندان به ذات‌الریه‌ی شدید و گاهی نیز مرگ فرد می‌انجامد، توصیه شده است که در سالمندانی که ناگهان علایم آشفتگی روانی از خود بروز دهند، یک عکس رادیوگرافی سینه برای تشخیص سریع ذات‌الریه انجام شود.

 


⁦☘️⁩ مصطفی منبری ۹ شهریور ۱۳۹۹

نظرات