چاقی و بیماری پوستی صدف

 


 

بیماری پوستی صدف (Plaque Psoriasis) با چاقی و بیماری قلبی‌عروقی همراه است.

 

من در کلینیک با بیماران چاقی که از پلاک‌های پوسته‌دار روی دست‌ها یا آرنج‌هایشان رنج می‌برند، برخورد زیادی داشته‌ام. خصوصاً در مراجعین جوان که دچار بیماری صدف شدید هستند، چاقی و بیماری‌های قلبی‌عروقی، زیاد به چشم می‌خورد.

 

من هم مثل شما کنجکاو شدم که همراهی این دو بیماری، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ 

 

تحقیقات نشان می‌دهند که هر دو بیماری صدف و چاقی، فاکتورهای التهابی مشابهی را در بدن آزاد می‌کنند. ( .TNFα - IL6 )

 

سلولهای چربی بیکار نیستند. آنها پروتئین‌هایی می‌سازند و وارد جریان خون می‌کنند که می‌تواند وزن ما را کنترل کند. خیلی از این تولیدات پروتئینی که سیتوکین (TNFα - IL6) نامیده می‌شوند، موادی پیش‌التهابی‌اند. یعنی اگر تعداد یا اندازه‌ی سلول‌های چربی در بدن افزایش یابد، ترشح سیتوکین‌های التهابی نیز بیشتر شده، بدن را وارد یک وضعیت التهابی می‌کنند. بعبارت دیگر، یک فرد چاق، همیشه در وضعیتی التهابی به سر می‌برد.

 

حتماً دیده‌اید که افراد چاق نمی‌توانند جلوی اشتهای‌ سیری‌ناپذیر‌شان را بگیرند. دلیلش احتمالاً همین سیتوکین‌ها هستند که قادرند حساسیت سلولها به انسولین و اشتهای فرد به غذا را تنظیم کنند.

 

از آنطرف، می‌دانیم که یکی از علل ایجاد بیماری صدف، التهاب پوست با منشاء سلول‌های ایمنی T-cell است.

 

پس به این نتیجه رسیدم که التهاب مزمن،نقطه‌ی اشتراک چاقی و بیماری صدف است.

 

یادم افتاد که این شرایط التهابی مزمن، با سندرم متابولیک در ارتباط است. اگر کسی سه مورد از ۵ مورد زیر را داشته باشد، دچار سندرم متابولیک است:

 

۱- چاقی شکمی

۲-قند خون بالا

۳-تری‌گلیسیرید بالا

۴- مقدار پایین HDL

۵- فشار خون بالا

 

احتمالاً در آینده، یافته‌های کمک‌کننده‌ای برای غربالگری و درمان بیماری صدف در افراد چاق به دست خواهد آمد ولی تا آن موقع، می‌توانم با توصیه به کاهش وزن از طریق کاهش حجم غذا و افزایش فعالیت بدنی، احتمال شعله‌ورشدنِ فرایند التهابی مزمن در بدن‌ افراد چاق را کم کنم و درنتیجه از گرفتارشدن آنها به بیماری صدف پیشگیری کنم.

 

 

 

 

◾️مصطفی منبری ۱۶ تیر ۱۳۹۹


نظرات